Brintbiler fascinerer

Brintbiler er fascinerende. Det må være konklusionen efter dette års Folkemøde 2018, hvor Brintbranchen med to stærke kort på hånden – en Toyota Mirai og Jesper Theilgaard – tog til Allinge.

Den 14. – 17. juni løb årets Folkemøde 2018 af stablen og som et af Folkemødets første arrangementer, som tiltrak omkring 50-60 mennesker, stod Brintbranchen klar med et arrangement med fokus på brint til transport. Klimaekspert og meteorolog Jesper Theilgaard startede ud med at interviewe en række forskellige brint-bilister, nemlig Mia NyegaardSocialborgmester i København for Radikale Venstre, som har en Hyundai iX35 som borgmesterbil, Rådhusbetjent Flemming Dam fra Socialforvaltningen på Nørrebro og privatbilisten Michael Holst, der det sidste år har kørt Honda Clarity.

Alle var meget begejstrede for køreoplevelsen og ser alle spændende perspektiver i brintbiler, som både er lydløse og partikelfri. Det er dog udfordrende at være ’first mover’. Særligt ift. infrastrukturen, der tæller 10 stationer i Danmark. Her bliver man som brint-bilist ekstra sårbar, hvis der er stationsnedbrud, og man skal i højere grad planlægge sin rute. Fordelene vejede dog tungere hos de tre panelister, der især lagde vægt på den grønne profil, lydløsheden og ikke mindst rækkevidden.

 

Nysgerrige blikke

Panelisterne fortæller, at bilen ofte tiltrækker sig meget opmærksomhed på tankstationer og rundt om i sommerlandet, da mange er fascinerede over den ny teknologi og gerne vil lære mere. Som brintbils-bilist er man derfor en slags omkørende ambassadør og ekspert på brintbiler og skal være med på både nysgerrige blikke og spørgsmål.

Mange af tilhørerne, der dukkede op, var da også især kommet for at se bilen med egne øjne, og der var heldigvis også en tekniker fra Toyota Danmark til stede til at forklare om teknologien bag, så de kunne få svar på alle de tekniske spørgsmål og nørdede detaljer.

Grøn samvittighed

En af de ting, som vægter højest hos alle brintbilisterne i panelet, er den grønne profil.

”Jeg er glad for, at jeg kan bidrage til den grønne omstilling. Bæredygtighed skal være et kendetegn for København som storby og det skal vi arbejde på alle de steder, hvor det giver mening, så vi som by er helt i top, når det gælder den grønne omstilling,” sagde Socialborgmester Mia Nyegaard.

Der var da også generelt kun roser til brintbilerne, og alle gav udtryk for, at det gav plus på samvittighedskontoen:

”Jeg synes, at det er rart, at når vi kører ud til borgerne, og når jeg har en borgmester på bagsædet, at vi så kan sende et grønt signal og vise, at vi tager et ansvar,” siger rådhusbetjent Flemming Dam.

Rækkevidde betyder meget i Socialforvaltningen

I Socialforvaltningen i Borgercenter Børn & Unge på Nørrebro er det helt bevidst, at det er en brintbil de kører i. De ville have en grøn bil som led i deres arbejdsflåde, der ofte kører på hjemme- og tilsynsbesøg på forskellige bocentre og plejefamilier rundt i hele Danmark – og her blev rækkevidden central og en af de vigtigste grunde til at valget faldt på en brændselscelle- frem for en batteribil.

”Når man skal på opfølgningsbesøg hos en sårbar ung, så er det jo sjældent lige rundt om hjørnet, da de ofte har behov for at komme væk fra deres vante miljø. Og så er det altså nødvendigt, at man kan køre nogle kilometer uden at skulle stoppe op og lade en halv times tid,” siger Flemming Dam.

Også Michael Holst, der har en Honda Clarity som privatbil, er begejstret for rækkevidden:

”Rækkevidden er suveræn. Selvfølgelig skal man lige tilrettelægge sine ture, men når man har vænnet sig til det, er der ingen problemer. Indikatoren er meget præcis i forhold til, hvor meget brint man har tilbage, og hvor langt man kan køre. Når jeg kører ’pænt’, ligger den på over 100 km. pr. kg. brint, hvilket giver mig ca. 500 km. at gøre godt med.”

Vi skal tænke på hele hønsegården

Afslutningsvis fik Jesper Theilgaard mulighed for at skyde lidt med skarpt på en række af de aktører, der er ansvarlige for at få brint til transport udbredt i Danmark, nemlig Nicolaj Stubbe Rasmussen, Nel Hydrogen, der er en af verdens førende udviklere af brintstationer, Martin Grandal, Toyota Danmark, som repræsentant for bilindustrien, David Marc Gurewitch, Teknik og Miljø København, der står for indkøb og vedligehold af Københavns Kommunes bilflåde samt direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen.

Og her var det oplagte spørgsmål; hvor skal vi starte henne? Hvem har ansvaret for den grønne omstilling i transportsektoren? Er det bilproducenten eller dem der leverer brinten der skal op af starthullerne? Er det offentlige investeringer, der skal drive udviklingen eller skal vi kigge et helt andet sted hen?

Der var faktisk bred enighed i panelet om, at man i Danmark er nået langt i udviklingen af brint- og brændselscelleteknologi og at der er et rigtigt godt udgangspunkt at arbejde videre fra. Der er dog stadig kun 83 biler på gaderne og det gør det svært at skabe en økonomi omkring udvidelse af det eksisterende stationsnet på 10 stationer.

”Jeg vil rigtigt gerne udover hele diskussionen om hønen og ægget og i stedet kigge på hele hønsegården. Eller sagt med andre ord; vi skal kigge på hele energikredsløbet og integrere brintbaserede lagringsteknologier i energisystemet og også få mere af den tunge transport over på brint”, siger Nicolaj Bruun Rasmussen, projektleder fra Nel Hydrogen, der driver en stor del af de danske brintstationer.

Og heldigvis er der da også positive tangenter at spore på denne konto, hvor regeringen tilbage i februar etablerede en pulje til energilagringsinitativer, der snart skal udmøntes, og da vi det kommende år kommer til at se de første brintbusser på danske veje.

Brintbranchen var på Folkemødet 2018, som løb af stablen fra den 14.-17. juni. Brintbranchen havde en bil med på øen som led i H2ME-projektet, og udover eventet om torsdagen, blev der også deltaget aktivt i en række debatter om fremtidens grønne transport.

 

 

2018-06-21T07:10:27+00:0019. juni 2018|Tags: , , , |