Første dansker prøvekører Hyundai NEXO

Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, har som den første dansker prøvekørt Hyundais nye brintbil, NEXO. Bilen er opkaldt efter Nexø på Bornholm, og blev præsenteret for et internationalt publikum i weekenden forbindelse med Vinter OL i Sydkorea. Som eneste dansker var Tejs Laustsen Jensen inviteret med og han er begejstret for den nye brintbil.

Det var en utrolig god køreoplevelse. Særligt i den tætte trafik i Seoul kan man tydeligt se nytten af de grønne egenskaber; at den er partikelfri og kun udleder vand. Den nye Hyundai NEXO er oven i købet med til at rense luften, når den kører, hvilket også understreger, at teknologien har taget et spring fremad”, siger Tejs Laustsen Jensen efter sin tur rundt i den seoulske trafik med olympiske nummerplader.

Vinter OL med brinttema

I forbindelse med Vinter OL i Pyeongchang har Hyundai generelt en stærk brintsatsning og har på Olympic Plaza opsat en pavillon dedikeret til at showcase brintteknologi.

Her bidrager både brintbiler og brintbusser til den officielle transport under legene, og i det sydkoreanske vintervejr får man et godt indtryk af brintbilens forcer.

Den kan køre over 700 kilometer på en optankning, kan tankes på under 5 minutter og klarer sig godt i frostvejr, hvorfor man som bruger ikke behøver at ændre på sine kørselsvaner.

Danske undertoner

Selvom Hyundai er koreansk er den nye brintbil faktisk opkaldt efter den bornholmske by Nexø. Danmark har længe haft en særlig stjerne hos den sydkoreanske bilproducent og Danmark var også lanceringssted for de første brintbiler fra Hyundai, iX35 FCEV tilbage i 2013.

Som dansker er jeg naturligvis stolt af at verdens 5. største bilproducent har valgt at opkalde deres bil efter en dansk by. Men særligt baggrunden er det værd at hæfte sig ved. Det er en vigtig anerkendelse af Danmarks stærke position på brintområdet”, siger Tejs Laustsen Jensen.

Danmark har gjort sig bemærket hos Hyundai, da danske virksomheder og forskningsmiljøer er langt fremme hvad angår brint- og brændselscelleteknologi, har nogle gode rammevilkår samt er det første land i verden med et landsdækkende netværk af brinttankstationer.

Men andre lande er også langt fremme og rykker stærkt i disse dage, så vi skal passe på vi ikke hviler på laurbærrene, men arbejde hårdt for at sikre vores stærke position”, siger Tejs Laustsen Jensen, der også håber at de danske undertoner hos den nye brintbil kan være med til at sætte øget fokus på brint til transport hos såvel beslutningstagere som den almene befolkning.

For spørgsmål eller kommentarer er I velkomne til at kontakte Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen på e-mail: tlj@brintbranchen.dk eller telefon: 26 23 94 43.

Fakta om Hyundai NEXO

NEXO er udstyret med den nyeste teknologi og brændselscellen er mindsket betydeligt i størrelse og øget i effektivitet. Samtidigt er der indbygget et batteri, så bilen fungerer som en hybridbil. Et filter renser samtidigt luften, når den kører, hvilket yderligere bidrager til luftkvaliteten i stærkt trafikerede byområder.

  • Rækkevidde: 754 km pr. optankning
  • Optankningstid: 3-5 minutter (under 700 bar)
  • Brinttanke: 3 stk, 52 liter
  • 0-100 km./timen: 9,2 sek.
  • Topfart: 179 km/t

Find mere information om selve bilen på Hyundais hjemmeside og i deres promotion video her.

         

Brintbranchen arbejder aktivt på at sikre udbredelsen og udrulningen af brintbiler i Danmark. Det gør vi bl.a. gennem det EU-finansierede projekt H2ME (www.h2me.eu). Den danske vinkel på den nye Hyundai NEXO gør det oplagt at promovere det faktum at vi i Danmark både bredt og til transport specifikt er fremme i førertrøjen, når det gælder brint- og brændselscelleteknologi. Den nye generation brintbil er en vigtig brik i den fortsatte infrastrukturudvikling og fastholdelse af fokus på brint til transport hos de politiske beslutningstagere. Lanceringen af Hyundai NEXO, opkaldt efter den bornholmske by Nexø, har ført til bornholmsk interesse i debatten om brugen af brint i transportsektoren, læs mere om dette her.

Disse aktiviteter er finansieret gennem ”Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking 2(FCH JU 2)) under støtte nr. 700350. Dette partnerskab modtager støtte fra den Europæiske Unions Horizon 2020 program som støtter forskning og udvikling i samarbejde med ”The New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen (“N.ERGHY”)” og Hydrogen Europe

2020-07-28T10:52:36+00:0014. februar 2018|Tags: , , , |