Oppositionen støtter op om den grønne transportsektor

Foråret har budt på markante udspil fra flere forskellige politiske partier, der alle er enige: Transportsektoren skal være mere grøn.

Mette Frederiksen sætter ambitiøst grønt mål: 500.000 biler skal køre på el og brint ved 2030. 

For at nå EU’s klimamål, som Danmark har forpligtet sig til, kræver det at markedet for grønne biler i Danmark igen skal blomstre således at den danske bilpark kan blive grøn og miljørigtig.

“Vi har et ønske om, at Danmark igen skal blive en grøn stormagt. Vi er blevet rigtig gode til at producere ren energi, på grund af vores vindmøller. Nu er vi klar til det næste store eventyr, og det bør ske på trafikken. Jeg tror, mange mennesker har det ligesom jeg. Vi kører rundt i benzinbil. Vi vil gerne beholde vores bil, men samtidig have en bil, som er mere miljørigtig.” –  siger Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet til DR

For at øge efterspørgslen efter grønne biler, introducerer hun flere forskellige forslag, som bl.a. fokuserer på

  • Udskyde indfasningen af registreringsafgiften
  • Finansiering af tilslutningsbidraget på nye, hurtigere turbo-ladestandere
  • Elafgifter på opladning skal forlænges til fordel på elbiler og el-lastbiler
  • Tilskud til kommunerne på 10.000 kr. pr. grøn bil de køber
  • Firmabilbeskatning for el-opladningshybrid-biler sænkes til henholdsvis 10 og 15 procent – en ordning som allerede findes i lande som Storbritannien og Holland

Selvom batteridrevne elbiler fylder meget i det socialdemokratiske udspil, så har brintbiler dog også en rolle og er også fremhævet. Brintbiler er allerede afgiftsfritaget frem til 2021, men hvordan systemet skal indrettes derefter, er uvist. Læs mere om Socialdemokratiets mål for den danske transportsektors fremtid i interview med DR her.

De Radikale satser endnu højere – én million grønne køretøjer på vejene i 2030.

De Radikales politiske leder Morten Østergaard (R) anser Socialdemokratiets forslag som et skridt i den rigtige retning, men mener at tallet sagtens kan sættes højere.

”Det er vores opfattelse, at en halv million elbiler ikke er ambitiøst nok. Vores forslag er meget ambitiøst, men det er dét, der skal kendetegne det næste energiforlig. At vi ikke bare gør det, der ligger på den flade hånd og næsten kommer af sig selv, men at vi løfter barren go siger, at vi vil være i den grønne førertrøje, når det handler om transporten” – Morten Østergaard, De Radikale.

For at indfri målet, har partiet fem konkrete initiativer som kræves indført. Det inkluderer bl.a.

  • Grøn firmabilbeskatning
  • Fritagelse af afgifter på el til elbiler frem til 2025
  • Tilskud til ladestandere
  • Bedre parkerings- og køreforhold til elbiler

Både Socialdemokratiet og De Radikale ser også positivt på SF’s melding om at indføre et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030, og de er parate til at diskutere tiltaget under de fremtidige energiforhandlinger. Dette vil naturligvis også have stor indflydelse på brint til transport.

Morten Østergaard udtaler bl.a. til DR Nyheder:

”Det er jo velkendt, at flere lande har planer om at forbyde biler, der kører på fossilenergi, så udviklingen går i den retning, og det er vi også klar til. Vi vil gerne give kommunerne mulighed for at holde dieselbilerne ude af byerne, hvor det giver mere luftforurening.”

Læs mere om de Radikales udmelding her.

Brintbiler er også elbiler

Selvom det er ’traditionelle’ elbiler og ladeinfrastruktur, der pt fylder mest i udspillene, så er det vigtigt at slå fast, at brintbiler er også elbiler – de drives blot frem af et brændselscellesystem fremfor batteri.

EU-projektet H2ME2 (Hydrogen Mobility Europe), hvis formål er at udrulle over 1100 brændselscelledrevne elbiler og lastbiler på de europæiske veje, ser disse udmeldinger som et positivt skridt i den rigtige retning. Det er nødvendigt med den politiske opbakning for at skabe et succesfuldt sammenholdt europæisk brintnetværk og for at få salget af brintbiler godt i gang. Derfor ses dette som en positiv start på at skabe den grønne transportsektor der er nødvendig for den grønne omstilling.

2018-04-26T11:40:24+00:00 26. april 2018|Tags: |