Road trip med Toyota Mirai

I maj organiserede Toyota en tur gennem Tyskland og Danmark i deres brintbil, Mirai. I løbet af turen var mere en 50 europæiske journalister med ude og køre for at opleve virksomheder og produkter, der står forrest i en overgang fra fossile brændsler til en elektrisk fremtid drevet af brint. Turen endte i Danmark til en snak med politikere og virksomheder om det danske engagement i brintbiler.

Der er fuld fart over feltet i de nordiske lande, når det kommer til brint i transport. For at vise hvad der egentlig sker, havde Toyota arrangeret denne tur fra Tyskland til Danmark, med start i Hannover. Her har jernbaneleverandøren Alstom deres tyske base, og de har travlt med at konvertere eksisterende dieseltog til brintdrevne toge. Brinten er klar og tilgængelig, og kan produceres via elektrolyse af grønne energikilder. CO2-udledningerne kan således reduceres med 100 procent.

Fra Tyskland kørte Mirai’en via motorvejen gennem Jylland, over Fyn og videre til Sjælland. Som bekendt har Danmark verdens første landsdækkende netværk af brinttankstationer, og dermed en interesse i at gøre brintbiler til en stor del af transporten, efterhånden som vi forsøger at bevæge os væk fra primært at have benzin- og dieselbiler på vejene. Brintbranchen havde organiseret nogle dage for Toyota, som led i H2ME2-projektet, der bl.a. bød på forskellige præsentationer og besøg på Christiansborg for at tale med folketingsmedlemmer og andre stakeholders.

Energinet, som ejer el- og gasnettet, gav en officiel gennemgang af Danmarks planer og ambitioner, når det kommer til brint. Her faldt snakken bl.a. på den danske regerings beslutning om ikke at lægge afgifter på brintbiler indtil 2021, hvor målet er, at 50 % af salget af biler skal være brint- og elbiler. Med politiske præsentationer fra både Socialdemokratiet og Venstre, blev der desuden snakket om at bruge brint til lagring af el, og fordelene ved at bruge de eksisterende netværk og infrastruktur. Derudover fortalte brintbranchen om udviklingen i Danmark – bl.a. gennem H2ME2-projektet.

Jakob Krogsgaard fra NEL Hydrogen kunne fortælle om sine erfaringer med sin private Mirai, som han og familien har kørt over 100.000 km i siden 2015. Det er bl.a. blevet til en sommerferie, hvor familien brugte brintbilen til at køre fra Danmark til Italien.

I alt blev det til en tur på 3 dage med over 800 kørte km i en Mirai, som de deltagende nød at afprøve, og med en udledning kun bestående af vand.

Du kan læse mere om H2ME2 her.

 

2018-06-26T08:57:32+00:0026. juni 2018|Tags: , |