200 brintbusser skal køre på de danske veje. EUs connecting Europe Facility-program har tilddelt Nel Hydrogen 300 millioner kr. i støtte til projektet H2BusEurope. Støtten skal gå til at få brintbusser på vejene samt sørge for den nødvendige infrastruktur.
Midlerne er tildelt Danmark, Letland og Storbritannien, og omkring en tredjedel skal gå til Danmark. Det svarer til omkring 200 busser. Energi-, forsynings-, klimaminister Lars Christian Lilleholt er meget positivt stemt over beslutningen fra EU, og han udtaler i en pressemeddelelse fra Energi-, forsynings-, og klimaministeriet:
Det er meget positivt, at EU har valgt at give et kontant tilskud til udrulning af brintbusser. Og det er endnu en fjer i hatten, at en dansk virksomhed skal levere de tankstationer, der kan fylde busserne med brint. Det er grøn omstilling og danske arbejdspladser på én gang. Og vi får fuld valuta for de tilskud vi over årene har givet til forskning og udvikling af brint gennem EUDP-programmet.
Hos Brintbranchen glæder man sig over nyheden og direktør, Tejs Laustsen Jensen betegner det som et gennembrud for den grønne transport. Han udtaler i en pressemeddelelse:
Transportsektoren har været den grønne omstillings evige smertensbarn, men med potentielt 200 busser på danske veje, et dette et meget vigtigt skridt i den rigtige retning. Vi ved samtidig, at busser typisk kører i bymiljøer, hvor der også kan være udfordringer med luftkvaliteten, og også her vil der ske en betydelig forbedring med et stort antal brintbusser på vejene, da brintbusser ikke udleder andet end vand.
Projektet skal være med til at gøre priserne på brintbusser mere konkurrencedygtige, så de kan måle sig med de konventionelle valg. De mange busser kan desuden have andre positive følgevirkninger for den grønne omstilling. Tejs Laustsen Jensen siger:
Brintbusser skal i sagens natur bruge brint, og ved at producere den på baggrund af vindmøllestrøm kan man bidrage til at balancere elsystemet og samtidig bringe grøn strøm ind i transportsektoren. Det er et af de områder som bør adresseres i regeringens klimaplan, for selvom det projekt som NEL m.fl. har fået EU opbakningen til i dag er stort, så er det i sagens natur langt fra nok. Der er brug for en samlet plan for at omstille alle dele af transporten og ikke mindst se den i sammenhæng med udbygningen med vindmøller m.m. Det bør være centralt i klimaplanen.
Det forventes, at de første busser rammer vejene i 2020.