Brintbranchen roser regeringen og partierne bag taxiloven (V, LA, K, S, DF, RV og SF), for dagens aftale flere grønne taxier. ”Dagens aftale er et vigtigt skridt i arbejdet på at få mere grøn transport. Der kører allerede brinttaxier i København, og vi glæder os til at få mange flere på vejene over hele landet, og det giver dagens aftale mulighed for”, siger direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen.
I dag har regeringen sammen med V, LA, K, S, DF, RV og SF præsenteret en plan for at kickstarte den grønne omstilling i taxibranchen, og garanterer således taxilicenser til op til 300 nye nulemissionstaxier, som fx brinttaxier, i 2019 og 2020.
”Det er meget positivt at der nu bliver gjort noget effektivt for at få flere grønne taxier på gaden,” siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen. ”Det vil gøre en stor forskel for klimaet, at taxier bliver grønne. Taxier kører jo ofte mange kilometer i tætbefolkede områder, og det vil være rigtig godt at slippe for deres CO2-udledning, såvel som udledning af partikler og NOx. Samtidig er taxierne er rigtigt godt udstillingsvindue for de nye teknologier og vil være med til at vise danskerne, at man sagtens kan få både mobilitet og komfort, og samtidig tage hensyn til klima og miljø” påpeger han.
Brintbranchens direktør glæder sig til at se flere brinttaxier i de danske byer: ”Brintbiler udleder kun vand og er støjsvage, hvilket giver en behagelig køreoplevelse for både taxichaufføren og passageren.
Derudover tager en optankning med brint ved en brinttankstation kun 5 minutter. Det passer godt til taxibranchens køremønstre, hvor man altid er på farten”, siger Tejs Laustsen Jensen.
Bart Biebuyck, som er Executive Director i Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), er enig i brintdirektørens betragtninger, og deler begejstringen for den nye aftale: “Brinttaxaer bliver mere og mere populære i de europæiske storbyer takket være de projekter, der støttes af FCH JU, som f.eks. H2ME-2. Brint er det oplagte brændstof for taxaer pga. den lange rækkevidde og den korte tankning på kun tre minutter. Derudover udstøder brintdrevne biler kun vanddamp, hvilket gør dem til den ideelle løsning på at reducere niveauet af trafikrelateret forurening i byerne. Jeg håber, at vi snart ser flere af disse biler i både Danmark og Europa.”
Der kører allerede brinttaxier i København og der er flere på vej, blandt andet som led i det EU-programmet H2ME-2, og Tejs Laustsen Jensen glæder sig til at udvikling nu kan accelereres. ”Med dagens initiativ er der gode udsigter til, at vi får endnu flere brinttaxier både i København og også i de andre danske byer. Det er et vigtigt skridt i den grønne omstilling, og vi glæder os til at se dagens aftale fulgt op af supplerende tiltag fra bl.a. Københavns Lufthavne og landets kommuner”, slutter Tejs Laustsen Jensen.
———————————————————————————————————————————————————————————–
For spørgsmål eller kommentarer kan Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, kontaktes på tlf. 26 23 94 43