Nordea Invest Magasinet sætter med denne artikel fokus på brintbiler. De har snakket med nogle af dem, der tror på brintbilen – ikke blot som konkurrent til elbilen, men som en vigtig spiller i den grønne omstilling, sammen med andre teknologier.
Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, er ikke i tvivl om, at brint er fremtidens grønne brændstof.
” Vi ser allerede nu, at flere modeller kommer på markedet. Ikke testmodeller eller håndbyggede versioner, men serieproducerede modeller, der kan opfylde et transportbehov hos almindelige mennesker, typisk hos folk der kører mange kilometer”, siger Tejs Lausten Jensen til Nordea Invest.
Det smarte ved brintbilen er, at det kun tager 3-5 minutter at tanke, ligesom en almindelig benzin- eller dieselbil. Med den tankning har man allerede en rækkevidde på i hvert fald 600 km. Sammenligner man det med en typisk elbil, der tager 30-60 minutter at lade op, er det ikke svært at få øje på fordelene ved den fleksibilitet, brintbilen tilbyder.
Senior Vice President i Nel Hydrogen, Jacob Krogsgaard, oplever den voksende interesse og efterspørgsel på brint i transporten. I sommer fik Nel Hydrogen en kæmpe milliardordre på elektrolyseapparater og udstyr til en brintinfrastruktur i USA. Ordren kom fra den amerikanske virksomhed Nikola Motor Company, som senest har lanceret brintlastbilen Tre. Lastbilen har en rækkevidde på op til 1200 km og er målrettet det europæiske marked. Og det er især ved tung transport, at Jacob Krogsgaard ser brint som den oplagte løsning, for her får batteriet svært ved at løse opgaven. Han forklarer til Nordea Invest:
“Teslaens batteri vejer cirka 500 kilo og kan køre 500 kilometer. Jeg bruger fem kilo brint for at køre 500 kilometer. Og så skal jeg selvfølgelig også bruge mine brændselsceller og systemet omkring, som vejer cirka 150 kilo. Skal jeg køre dobbelt så langt i min brintbil, skal jeg bare tilføre en tank mere på omkring 60 kilo. Så er jeg på lidt over 200 kilo. Skal du derimod køre dobbelt så langt i din Tesla, skal du bruge dobbelt så meget batteri. Og skalerer du så op til busser og lastbiler, så har batteriteknologien altså begrænset effektivitet, fordi du skal have så stort, tungt og dyrt et batteri.”
Tejs Laustsen Jansen understreger behovet for brintteknologi i tung transport:
“Vi ser allerede nu, at der implementeres brintbusser rundt om i Europa, og det er noget, vi forventer, vokser rigtig kraftigt de kommende år. Det giver en fleksibilitet i busdriften samtidig med, at man opnår nul-udslip. Ja ovenikøbet bidrager brintbusser til at rense luften for partikler i byerne.”
Brintbiler er nemlig en slags støvsuger, der bidrager til at fjerne forurening. En brintbus, der kører i eksempelvis København en dag, renser udslippet fra omkring 14 dieselbiler.
Derudover fastholder både Tejs Lautsen Jensen og Jacob Krogsgaard, at batteri og brint ikke skal ses som konkurrenter. Batteriet er mere simpelt, og noget der har været en del af vores teknologi længere tid. Men det afhænger af funktion og transportbehov, og vi har brug for alle bæredygtige teknologieri bestræbelserne på at komme af med de fossile brændsler.
Læs artiklen hos Nordea Invest her.