Nogle af Tysklands – og verdens – største bilproducenter tror på, at grøn brint kan blive fremtidens primære bilteknologi. Blandt andet BMW og Audi er i gang med at udvikle prototyper af brintbrændselsceller til personbiler, der indgår i deres flåde af batteribiler som en del af forberedelserne til at opgive fossile brændstoffer.
De tyske autogiganter mener, at en ændring i politiske vinde kan flytte balancen mod brint i en industri, der ellers er præget af Teslas tidlige beslutning om at tage den batteridrevne vej mod et fossilfrit samfund.
BMW er den grønne brints største fortaler blandt Tysklands bilproducenter og viser vejen mod en massemarkedsmodel inden 2030. Jurgen Guldner, BMW’s vicepræsident, der står i spidsen for programmet med brintbrændselsceller, fortæller, at bilproducenten vil lave en testflåde på omkring 100 brintbiler i 2022.
Volkswagens premium-mærke Audi har med et team på mere end 100 mekanikere og ingeniører undersøgt brintbrændselsceller på vegne af hele VW-koncernen og har dertil produceret er par prototypebiler baseret på brændselsceller.
Men brændselscelleteknologien – hvor brint passerer gennem en katalysator og producerer elektricitet – er stadig for dyr for massemarkedsforbrugere. Brændselscellerne er komplekse og indeholder dyre materialer, og selvom tankningen er hurtigere end genopladning af elbiler, er infrastrukturen af brinttankstationer knap.
BMW’s Guldner erkender, at brintteknologi er for dyr til at være levedygtig for forbrugermarkedet i dag, men understreger, at omkostningerne vil falde i takt med at lastbilvirksomheder investerer i teknologien og dermed bringer brændselscellebiler på markedet i storskala.