Der skal flere tunge brintkøretøjer og ditto tankstationer i Norge for at imødekomme den grønne omstilling. Sådan er konklusionen, der ligger bag Enovas beslutning om at udøve økonomisk støtte til brintlastbiler og tankinfrastruktur. Enova er et statsligt støtteorgan, der giver støtte til grønne projekter, der skal hjælpe Norge med at opnå klimamålsætningerne.
For at sikre at udbud og efterspørgsel følges ad, skal det dokumenteres, at der enten ér køretøjer til en ny brinttankstation, eller at der er ansøgt om støtte til brintlastbiler, og tankbehovet ikke dækkes af den eksisterende infrastruktur.
Der er naturligvis konkurrence om de allokerede midler, og derfor rangeres ansøgningerne efter kriterier som omkostningseffektivitet for brintkøretøjerne, og markedspotentiale samt omkostningseffektivitet for brinttankstationerne. Støtten til brintlastbiler er op til 40% af meromkostningen i forhold til en fossil lastbil, dog begrænset til maksimalt 5 mio. NOK. Støtten til brinttankstationerne er ligeledes op til 40%, dog maksimalt 10 mio. NOK.