At køre på naturkraft

I anledning af åbningen af to brinttankstationer på Island, kørte direktør for Nel Hydrogen, Jacob Krogsgaard, som allerførste den berømte islandske rute, Golden Circle, i en brintbil. ’Uden at tanke ekstra brint under den 422 kilometer lange tur,’ understreger Krogsgaard.

Den 15. juni 2018 blev to nye brinttankstationer åbnet på Island. Tankstationerne er bygget og installeret af Nel Hydrogen i samarbejde med deres lokale partner på Island, Skeljungur. En tredje tankstation forventes klar til brug i starten af 2019. Skeljungurs mærke Orkan står for den daglige drift af tankstationerne.

Tankstationerne er blevet produceret i Nels egen fabrik i Herning. Krogsgaard: ’Vi har fået støtte af det europæiske program H2ME 2 til at producere tankstationerne.’ H2ME 2 programmet har til formål at udbygge den europæiske brintinfrastruktur.

Tankstationerne, som ligger lidt udenfor Reykjavík (Vesturlandsvegur) og ved lufthavnen i Reykjanesbær, får de næste par måneder deres brint leveret. Derefter vil brinten blive produceret lokalt af ON Power ved deres geotermiske kraftværk Hellisheiði, 25 kilometer udenfor Rejkjavik.

De to nye tankstationer er med til at skabe et netværk af brinttankstationer på Island. Dermed er det muligt for flere og flere brintkøretøjer at køre hele øen rundt, uden at løbe tør for brint. At dette allerede nu er muligt, beviste Jacob Krogsgaard efter åbningen af tankstationerne.

I en Toyota Mirai kørte han, sammen med sin familie, Islands berømte rute, Golden Circle: ’Jeg ville være den første, som kørte denne rute i en brintbil. Vi tankede op, da vi tog af sted, og de næste 48 timer kørte vi en udvidet version af den Golden Circle på 422 kilometer, uden at skulle tanke brint.’

Krogsgaard er begejstret for den islandske natur: ’Jeg kan anbefale alle at køre denne tur. Ikke kun fordi man oplever noget helt exceptionelt naturpragt, men også fordi man kommer helt tæt på de geotermiske kilder, som producerer den brint, vi kører på. Det gør jo også, at man kan køre de mange kilometer med god samvittighed, fordi man ikke udleder andet end rent vand.’

Han tilføjer: ’Til dagligt kører jeg også i en Toyota Mirai, men min derhjemme har allerede 110.000 kilometer på bagen. Det er en kæmpe kompliment til bilproducenten at jeg ikke kunne mærke en væsentlig forskel i køreoplevelsen, da jeg kørte i den spritnye Mirai på Island. Det underbygger blot min pointe i, at brintteknologien er moden. Nu skal vi op i volumen og ned med prisen, så flere og flere kan komme til at køre i en brintbil. At have produceret og leveret vores to tankstationen er en god start.’

 

2018-06-28T09:34:13+00:0028. juni 2018|Tags: |