BMW og Toyota har indgået et partnerskab om at udvikle de bedste brint- og brændselscelleløsninger til deres biler. Begge industrigiganter vil sikre sig deres plads i det nye, grønne marked, og har derfor valgt at samarbejde om udviklingen af nye, bæredygtige teknologier.
Tilbage i september 2019 løftede BMW sløret for deres helt nye Next, en brintbil der bliver ventet i spænding på.
Nu er BMW gået skridtet videre, og melder ud, at de ser brint som en hjørnesten i deres fremtidige teknologiportefølje:
“We are convinced that various alternative powertrain systems will exist alongside one another in future, as there is no single solution that addresses the full spectrum of customers’ mobility requirements worldwide.
The hydrogen fuel cell technology could quite feasibly become the fourth pillar of our powertrain portfolio in the long term”, udtaler Klaus Frölich, bestyrelsesmedlem hos BMW, Research and Development.
Men selvom de konfirmerer deres dedikation til brintløsninger, vil det alligevel tage lidt tid, før BMW kan give brintindsatsen fuld gas. Ifølge Klaus Fröhlich, er det i høj grad fordi, der stadig skal etableres de rigtige rammevilkår for infrastruktur og den lette transport, og det handler ikke mindst om en opskalering af grøn brintproduktion:
“In our view, hydrogen as energy carrier must first be produced in sufficient quantities at a competitive price using green electricity.
Hydrogen will then be used primarily in applications that cannot be directly electrified, such as long-distance heavy-duty transport.”
Du kan læse mere om BMWs planer her, og se videoer af den nye teknologi her.