Det er ikke to af bilindustriens letvægtere, der nu går sammen om at gøre brint til en kommerciel succes i en ny klasse, end vi tidligere har set. Både BMW og Toyota arbejder enkeltvis med udviklingen af brintbiler, men vælger nu at gå sammen i arbejdet for at præsentere en SUV på brint, der kan gå i salg allerede i 2025.
Selvom begge producenter har arbejdet med brint, har ingen af dem set det som den endegyldige grønne løsning på bilindustriens klimaproblemer. Begge har holdt fokus på ydelse og præstation i udviklingen af grønne biler, og arbejder således i høj grad også med batterier. Men den grundlæggende udvikling på brintteknologier i hele verden betyder, at bilproducenter er nødt til at følge med. Ikke mindst den stærke tyske indsats på brint og de milliard store investeringer i grøn brint har betydet, at især BMW har måttet skrue op for brintudviklingen.
Det giver derfor god mening, at de to giganter vælger at samarbejde om en brint-SUV, da de både kan dele værdifulde erfaringer og investeringsrisikoen. Det har de også tidligere gjort, og det samarbejde har vist sig værdifuldt for begge parter.
Læs mere her.