Borgmesterkandidaterne Marie Stærke fra Socialdemokraterne og Mette Jorsøe fra Venstre testede miljøvenlig transportteknologi i infrastrukturmetropolen Køge. Ud over en køretur besøgte begge også Køges brinttankstation, og fik en gennemgang af hvordan brintteknologi kan være med til at sikre transport, hvor det eneste der kommer ud af udstødningen er vand.
Som en del af den kommunale valgkamp havde Brintbranchen sat borgmesterkandidaterne fra Venstre, Mette Jorsø, og Socialdemokratiet, Marie Stærke i stævne om kommunens engagement indenfor det grønne område. Danmark er nemlig verdensførende, når det kommer til både at bygge brinttankstationer mens vi samtidig også har verdens første netværk af brinttankstationer. Danmark har verdens første landsdækkende netværk med 10 tankstationer.
En af disse ligger i Køge, men i modsætning til landets andre stationer, hvor kommuner og erhvervsliv har taget brintbilerne til sig, så er der i Køge ingen brintbiler i lokalområdet.
Derfor havde Brintbranchen inviteret de to borgmesterkandidater dem på en prøvetur i en brintbil, så de kunne opleve og prøve, hvordan bilerne kører. Begge politikere fik en tur i Toyotas Mirai, som er verdens første dedikerede brintbil. Mirai betyder fremtid på japansk og bilen blev lanceret i 2015.
Mette Jorsø udtaler: Det var en fantastisk oplevelse at få lov til at prøvekøre en brintbil. Man vænner sig hurtigt til at køre den. Med vores Strategiske Energiplan i Køge kommune, gives der grobund for at brintbiler og andre bæredygtige biler kan udbredes hurtigere til gavn og glæde for miljøet.”
Og Marie Stærke udtaler: “Jeg er meget optaget af, at vi skal passe på miljøet også i kommunerne. Her er biler og busser, der ikke kører på fossile brændstoffer en helt rigtig vej at gå. Jeg synes, det var interessant at se og høre om brintbilen og de fordele, der følger med. Miljørigtige biler og busser skal helt sikkert på dagsordenen i Køge kommune.”
Efter turen har borgerne stemt i Køge, og det blev Marie Stærke fra Socialdemokratiet, der kunne sætte sig i borgmesterstolen. Vi ser frem til et stærkt fokus på den grønne omstilling.
Disse aktiviteter er finansieret af den Europæiske Unions FP7 program gennem ”Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking(FCH JU)) under støtte nr. 621219.