Brint og brintbaserede brændsler er efterhånden anerkendt som afgørende elementer i omstillingen af transportsektoren. Og den anerkendelse er ikke alene rigtig, den er også vigtig – for der ligger store gevinster, og venter på vinderen af det globale brintkapløb. Og her er starter Danmark i pole position. Med adgangen til massive mængder vedvarende energi og den stærke eksisterende værdikæde på brint og PtX, har Danmark alle forudsætninger for at blive verdensleder på grønne brændstoffer.
Men hvad er op og ned i debatten, og hvor er vi i brintudviklingen? Det har Motormagasinet talt med direktøren for den danske hovedorganisation for brint og PtX, Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen om. Den offentlige debat om omstillingen af transportsektoren kommer ofte til at handle om brint eller batterier med personbiler i centrum. Men det er ikke et “enten eller”-spørgsmål. Det afhænger alene af forbrugerens behov, og fordi vi ikke har en teknologi, der 1:1 kan erstatte den fossile energi, er det afgørende, at vi får flere teknologier i spil – forskellige teknologier til forskellige behov.
Brint har dog en række fordele over batterier, der kan blive afgørende for teknologiens popularitet. Det handler ikke mindst om rækkevidde og fleksibilitet – en brintbil tankes på samme måde og samme tid som en fossil bil, og det kan blive et afgørende parameter for nogle forbrugere, når det er tid til at vælge en grøn løsning. Der er dog fortsat få brintpersonbiler i Danmark, men til spørgsmålet om, hvorvidt Tejs Laustsen Jensen tror på, at der kommer gang i salget, er svaret:
“Ja – det gør vi i den grad. Brintbilen har oplagte fordele når det gælder rækkevide og optakningstid, så der er klart betydelige dele af markedet, hvor det er den teknologi, der bedst løser behovet for fossilfri mobilitet. Det gælder private, men nok i højere grad virksomheder, taxaselskaber m.v. og så vil vi når det gælder vare- og lastbiler samt busser ligeledes se, at der vil være en betydelig efterspørgsel efter den fleksibilitet som brint giver.”
I den kollektive transport har brint også en stor rolle at spille. Syv fynske kommuner har indgået klimaaftaler med med Fynbus og regeringen om at omlægge busdriften til grønne teknologier. Tejs Laustsen Jensen vil ikke kommentere på konkrete udbud, men ved spørgsmålet om, hvorvidt brint vil kunne vinde over batterier i den udvikling, svarer branchedirektøren:
“Jeg tør ikke spå om udfaldet af et bestemt udbud, men brintbusser har masser af styrker. Det gælder f.eks. i forhold til rækkevidde og optankningstid, men også når det gælder kravet til elinfrastrukturen, fleksibiliteten i brug og ved planlægning af ruterne m.v. Så der er – både på Fyn og mange andre steder – gode grunde til at se på brint. Men det afhænger af rute og opgave, for naturligvis er der også masser ruter, hvor batteribusser løser opgaven mest fordelagtigt.”
Læs hele interviewet i Motormagasinet her.