Brint på farten
Den 25. april til Partnerskabet for brint og brændselscellers Årsdag på Christiansborg gav René Mouritsen, General Manager i Toyota Danmark, et spændende oplæg om brint på farten. Her fortalte han bland andet, at Toyota nu har 10 brintbiler af modellen Mirai på vejene i Danmark. To til er snart på vej. Et gennembrud i produktionsteknologien satte for alvor tingene i gang for Toyota i 2008-2009, hvilket betød, at de kunne lancere modellen Mirai et par år efter.
Toyota Mirai er mest aktiv i Californien og Japan, men Danmark blev i 2015 valgt som et af de første lande i verden til at introducere den unikke brintbil. Dette skyldes Danmarks veludviklede brintinfrastruktur. Mouritsen lagde derfor også vægt på vigtigheden af den forsatte afgiftsfritagelse for brintbiler i Danmark og delte sin bekymring ved en indførelse allerede i 2019. Det er for tidligt, mener han.
Dette understregede Mouritsens pointe om, at offentlig støtte er en vigtig del af udrulningen af brintbiler. HyFIVE-projektet, som Toyota Danmark har været en del af, har støttet med udrulningen af 5 Mirai-brintbiler på de danske veje.
Partnerskabet for brint og brændselsceller arbejder blandt andet for udbredelsen af brintbiler i Danmark. Organisationen deltager således i to EU-støttede projekter, der har til formål at udvide den europæiske brintinfrastruktur og udbrede antallet af brintbiler. Partnerskabets rolle i projekterne er primært at øge kendskabet til brint- og brændselscelleløsningerne i transportsektoren over for offentligheden såvel som blandt politikere og beslutningstagere.
Det ene projekt, HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles), er ved at nå sin afslutning og har i en dansk kontekst bidraget til at etablere 2 brinttankstationer samt få 43 biler på de danske gader. Udover Toyota tæller de involverede bilproducenter også Hyundai og Honda.
Det andet projekt, H2ME2 (Hydrogen Mobility Europe), er stadig i startfasen og fokuserer geografisk ikke i så høj grad på Danmark, men på at udbrede stationsnetværket på europæisk plan så Europa (og herunder også Danmark) i højere grad kobles sammen. En del af projektet involverer dog også at få flere biler registreret på det danske marked.
The HyFive and H2ME2 projects have received funding from the Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking under grant agreement No 621219 and No 700350. This Joint Undertaking receives support from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme, Hydrogen Europe and N.ERGHY. |