Kapløbet for at finde de bedste grønne løsninger for den tunge transport er for alvor gået i gang. Vejgodstransporten er en del af den kritiske infrastruktur, og det er afgørende, at omstillingen sker på en måde, der sikrer mobilitet og kapacitet, som vi kender det. Derfor præsenterer Daimler nu Mercedes-Benz brintlastbilen “GenH2”, der har en rækkevidde på 1000 km. på en fuld tank brint – en betragteligt fordel i forhold til el-lastbiler, der kan køre 200-500 km. på en opladning.
Brint er en oplagt løsning til lastbiler og tung transport generelt. Med hurtig optankning og lang rækkevidde kan mobiliteten fra den fossile teknologi bevares. Også i forhold til fragt- og vægtkapacitet for lastbilerne giver brint klare fordele. GenH2 har en totalvægt på 40 ton og en nyttelast på 25 ton. Lastbilen har to brinttanke på hver 40 kg
På grund af rækkevidde og lastkapacitet vælger flere og flere lastbilproducenter at accelerere deres indsats på brint- og brændselscelleområdet. Og udviklingen tager fart. Senest i 2030 vil det være muligt at købe en Mercedes-Benz brintlastbil i Danmark, sådan lyder meldingen fra Daimler, der er én af verdens største lastbilproducenter.
Det er afgørende, at klimavenlige lastbiler fungerer for kunderne i hverdagen, og er et reelt alternativ til den nuværende teknologi, ellers vil omstillingen aldrig blive en succes.
Martin Daum, CEO ved Mercedes-Benz Trucks, udtalte ved præsentationen af GenH2:
“Vores kunder er rationelle, når de køber lastbiler. De vil ikke gå på kompromis med hensyn til deres køretøjers egnethed i dagligdagens transportopgaver. Derfor skal de blandt andet have en lang rækkevidde og en stor nyttelast.”
Læs mere her.