En ny brintbil er kommet til Danmark. Det er den længe ventede Hyundai Nexo. Jørn Rosenlund, Senior Vice President i Nel Hydrogen, er den heldige fører. ”Den kan alt, hvad jeg ønsker mig af en bil.”
Den længe ventede Hyundai Nexo er endelig kommet til Danmark. Brintbilen er anskaffet med støtte af det europæiske støtteprogram H2ME2 af Nel Hydrogen i Herning. Her kan man se bilen stående på parkeringspladsen, når Senior Vice President i Nel Hydrogen Fueling, Jørn Rosenlund, er på kontoret.
”Jeg kommer fra en dieselbil, og det er en fantastisk oplevelse at køre i en brintbil,” siger Jørn Rosenlund, som fik udleveret Nexo’en som firmabil lidt før påske i år. ”Jeg har allerede kørt over 10.000 kilometer i den, og jeg kan sige, at dens præstationer fuldstændig er på samme niveau som enhver forbrændingsbil i samme klasse vil være.”
Rosenlund har allerede kørt de mange kilometre, fordi han har langt på arbejde. Rosenlund: ”Jeg kører 266 kilometer hver dag, mest motorvejskørsel. Dermed passer jeg faktisk slet ikke ind i det typiske køremønster for en brintbilejer, som nok mest kører kortere ture i og rundt om byen.”
Og det er netop de mange kilometers kørsel, der er rigtig godt, lyder det fra Ulrik Torp Svendsen, Product Management and Business Development Director hos Nel Hydrogen. ”Da bilen er del af H2ME2-projektet, bruger vi den også til at indsamle data. Det bliver interessant at se, hvordan Nexo’en klarer sig på motorvejen, når den kører i et forholdsvis jævnt tempo. Hvor længe kan den køre på en fuld optankning, hvordan påvirker vejret bilen, og hvor mange kilometre kan den køre de næste par år, inden den bliver slidt?”
Ulrik tilføjer: ”Det er faktisk på de lange ture, at brintbilen virkelig har sin berettigelse. Nexo’en er faktisk med til at rense luften når den kører længe, i stedet for at forurene den, som biler med forbrændingsmotorer gør.” På navigationsskærmen i instrumentbrættet kan man holde øje med, hvor meget luft bilen renser på turen. Man kan også med et tryk på knappen se, hvor den nærmeste brinttankstation er, både i Danmark og i de andre Europæiske lande.
Jørn Rosenlund kan godt mærke forskellen på motorvejen. ”Det er en hel anden køreoplevelse. Bilen er så stille, at man lige pludselig hører andre lyde, som for eksempel dækstøj, eller vinden, som blæser rundt om bilen.” Faktisk er lydniveauet så lavt, at Nexo’en tænder en lille højtaler, der spiller lavt motorlyd, når den kører langsomt, så fodgængere og cyklister har en chance for at høre, at den kommer, hvis den kommer bagfra. Højtaleren kan dog slås fra, hvis man vil.
Rosenlund bruger bilen både som firma- og privatbil. Hjemme i Haderslev, hvor familien bor, er alle begejstrede for bilen: ”Mine børn synes, at brintbilen er sej og de vil godt blive set i den ved skolen. Min kone kan også godt lide bilen og havde ingen problemer med at tanke den op ved brinttankstationen den første gang, hun skulle prøve det. Det er godt at opleve, at det også for førstegangsbrugere er en positiv og intuitiv oplevelse at tanke bilen med brint. Det betyder, at der intet skræmmende er ved teknologien, og det er det, alle skal vide. At køre en brintbil er ikke så meget anderledes end at køre en almindelig bil, den forurener bare ikke.”
Både Jørn og Ulrik så derfor gerne, at det blev meget mere attraktivt for firmaer at kunne lease brintbiler til deres ansatte. ”Det er rigtig godt, at registreringsafgiften fortsat er fjernet, men brintbiler bliver beskattet som enhver anden bil i samme prisklasse. Det skræmmer virkelig mange virksomheder, som ellers har mange medarbejdere, der kører langt. Det vil hjælpe rigtig meget på finpartikel- og CO2 forureningen, hvis alle firmabiler var grønne.”
Flere brintbiler på vejen vil øge efterspørgslen efter tankstationer, siger Rosenlund. ”Lige nu oplever mange bilister at det er bøvlet at planlægge længere rejser, fordi der ikke er nok tankstationer. Men for at kunne udbygge netværket af tankstationer, skal der altså være nogle biler, som benytter dem.”
H2ME2 projektet er derfor virkelig et program, der rykker, siger Ulrik: ”Målet med programmet er at løse kylling/æg diskussionen. Vi skal have flere brintbiler på vejen, som skal benytte den europæiske brintinfrastruktur, som med hjælp af programmer som H2ME2 bliver større og bedre.”
At den internationale brintinfrastruktur virker, har Jørn Rosenlund allerede oplevet. Han har kørt til Berlin med Nexo’en for at vise den frem hos naboen mod syd: ”Det var slet ikke noget problem at køre til Tyskland med den, man skal bare huske at anskaffe sig et tysk brintkort til de tyske brinttankstationer på nettet i forvejen.” Rosenlund viser gerne bilen frem i den gode sags tjeneste: ”Jeg ønsker, at flere får mulighed for at køre en brintbil og får den oplevelse jeg har hver dag, for hold op, den er fed.” E
Hyundai Nexo Den nye Hyundai Nexo er Hyundais anden brintbil i Danmark, efter ix35Clarity. Bilen er opkaldt efter byen Nexø på Bornholm. Nexo har en rækkevidde på 666 kilometer. Den er som første brintbil crashtestet af Euro NCAP – hvor den fik fem ud af fem stjerner. Da Nexo renser den luft, den suger ind til brændselscellerne, bidrager bilen aktivt til en bedre luftkvalitet. Bilen kan fås i løbet af året i 2 versioner, Trend og Premium og koster hhv. fra 599.995 DKK og 629.995 DKK. Kilder https://www.hyundai.dk/nexo og https://www.euroncap.com/en/results/hyundai/nexo/33731 |