Debat: Hvad kommer først – brintbilen eller tankstationen?
Hvordan sikrer vi os endnu flere brintbiler på de danske veje, og hvordan opnår vi de bedste muligheder ift. optankning?
Med åbningen af brinttankstationen i Esbjerg fredag den 24. juni, er Danmark oppe på 10 brinttankstationer. Jacob Krogsgaard fra H2 Logic siger i denne artikel, at næste skridt nu må tages af offentlige institutioner, bilproducenter, virksomheder og almindelige borgere. Det er nødvendigt, at flere aktører investerer, hvis brint skal spille en rolle i den grønne omstilling.
Et andet synspunkt er til gengæld, at der stadig er en væsentlig mangel på en ordenlig infrastruktur for brintbilerne. TV2’s redaktion har testet en brintbil i en måned, og konklusionen er, at der mangler brinttankstationer. Der skal flere tankstationer til, før brint bliver et holdbart brændstof.
Hvad mener du, at næste skridt er? Hvad kommer først – brintbilen eller -tankstationen? Giv din kommentar herunder!
OBS: Brintbiler.dk opfordrer til at holde en god tone og forbeholder sig retten til at slette upassende indlæg.
Hvis man gerne vil have brint biler til at spille en store rolle, bliver man nød til at have en infrastruktur der understøtter det. Det betyder f.eks at der bliver nød til at være mere end 2 steder i KBH området, hvor man kan tanke brint, der skal være et sted i Nordsjælland samt langs E47 på Lolland Falster og Vordingborg. Der er ingen steder på Fyn heller, hvilket nok også ville hjælpe på det, Derudover burde politikerne se på noget afgift nedsættende på selve bilerne så almindelige danskere også har råd. Jeg tror alle gerne vil være med til at skånne vores miljø, men hvis ikke man har pangene bliver det kun for de få rige, jhvilket ikke gavner det store.
Hej Henrik, tak for din kommentar.