Folketinget besluttede i 2018, at Danmark skal arbejde mod et mål om at nå netto-nuludledning i 2050. Det betyder, at energi fra vind og sol skal fylde vores elforbrug i stedet for fossile brændsler. Men som bekendt er disse energikilder fluktuerende – nogle dage blæser det rigtig meget, og andre dage er der ikke en vind, der rører sig, og solen skinner ikke om natten.
Vi har derfor et voksende behov for at lagre energi, og det behov kan batterier ikke opfylde. Med den teknologi vi har til rådighed ift. batterier, vil lagringskapaciteten være helt utikstrækkelig i forhold til behovet, når vi udelukkende skal bruge vedvarende energikilder.
Her kan brint spille en vigtig og altafgørende rolle. Man kan nemlig lagre strøm som brint ved hjælp af elektrolyse. Dette demonstreres med projektet HyBalance, som blev indviet i Hobro i september 2018.
I en brændselscelle kan brinte konverteres tilbage til strøm, når der er behov for det, som det for eksempel sker i en brintbil. Udledningen er udelukkende vand.
Især i den tunge transport har brint og brændselsceller et stort potentiale, da optankningstiden er lige så kort som med almindelige diesel- og benzinbiler, og rækkevidden meget længere end med elbiler. I 2019 introduceres de første brintbusser i Aalborg, og i Tyskland kører allerede det første brinttog.
Kombineres brint med CO2 produceres det flydende brændstof metanol. Produceres brinten via grøn energi, og indfanges CO2’en fra biogasanlæg, vil metanolen klimamæssigt være en god og nem erstatning til benzin.
Læs mere her.