Den tyske operatør af langdistance busruter, Flixbus, opruster deres grønne indsats ved at teste brintbusser.
Flixbus er Europas største operatør af langdistance busruter, og vil sammen med den globale teknologispecialist, Freudenberg Sealing Technologies, arbejde for at udrulle brintbusser på de lange ture gennem Europa.
Generelt har det lille, tyske startup, som har udviklet sig til en markedstung udbyder af klima- og budgetvenlige rejser, fra begyndelsen været meget fokuseret på at være grønne. De har lagt en stor indsats i brændstofeffektivitet, de samarbejder med Atmosfair om klimakompensation for deres rejser, og de har haft succes med at introducere langdistance batteribusser. Derfor er brint et oplagt næste skridt på vejen til fossil uafhængighed, ifølge Fabian Stenger, Managing Director i Flixbus:
Following the successful launch of three electric long-distance buses, we now want to develop the first long-distance bus with fuel cell drive together with Freudenberg and set another milestone in the history of mobility,”
Freudenberg er også glade for det nye samarbejde, der bl.a. skal arbejde med at udvikle hybridsystemer til busserne, hvor brint og batteri arbejder sammen, siger Claus Möhlenkamp, CEO i Freudenberg Sealing Technologies:
We see the fuel cell in combination with electric batteries as an integral part of the mobility of the future. With FlixBus, we have found a partner for this zero-emission application and are looking forward to working together on this groundbreaking project
Partnerskabet vil i fremtiden også inkludere en busfabrikant, men der er endnu ikke offentliggjort nogen aftaler.
Du kan læse mere om Flixbus og Freudenbergs samarbejde her.