Frank Jensen sætter brinttransport på dagsordenen

Københavns overborgmester Frank Jensen foreslår i sit udspil til de kommende budgetforhandlinger, at varer til Københavns Kommune leveres med brint- eller batteridrevne køretøjer. Såfremt forslaget bliver til virkelighed, kan det blive et kvantespring i retning om at omstille den tunge transport til grønne teknologier herunder brintlastbiler i Danmark.

Frank Jensen har fremlagt fem forslag til de kommende budgetforhandlinger, der skal give København den grønne førertrøje tilbage. Overborgmesteren fremhæver, at Københavns Kommune ikke længere køber fossildrevne køretøjer, derfor ser han det som et naturligt næste skridt, at kommunens leverandører følger trop. Til Berlingske udtaler han:

”Når vi selv skifter biler ud i kommunen, skal det være til brint eller el, så vi tager vores egen medicin på rådhuset. Derfor synes jeg, at det er et fair vilkår også at stille til vores egne leverandører,” siger han: ”Hvis man vil have så stor en kunde som Københavns Kommune, må man også bidrage til renere luft.”

Overborgmesteren forventer, at kravet om emissionsfrie køretøjer vil blive stillet, når kommunen sender opgaver i udbud. Ifølge forslaget vil det kun være person- og varebiler på under 3,5 tons, der vil blive påvirket af kravet om nul emissionskøretøjer. Det forventes, at to tredjedele af Københavns Kommunes køb af varer og ydelser på 12,3 mia. kroner vil blive påvirket af forslaget, såfremt det stemmes igennem.

Ifølge Berlingske mener Frank Jensen, at det vil kræve omfattende politisk lederskab at forbedre luftkvaliteten i København.

”København skal tilbage i den grønne førertrøje. Det kræver politisk lederskab at nå dertil, hvor luften i Danmark er så ren, at man med tryghed kan lade sine børn vokse op i en storby og trække vejret frit uden risiko for astma og andre luftvejssygdomme”, siger Frank Jensen.

Et af de andre grønne forslag fra Frank Jensen, der skal forbedre luftkvaliteten, er, at dieselbusser udfases senest i 2025, hvilket vil skabe plads til brintbusser, som man allerede ser det i London, Hamborg og Aberdeen.

Brintbranchen har i forvejen et godt samarbejde med Københavns Kommune, der ejer flere brintbiler, herunder to borgmesterbiler. Københavns Kommune er også partnere i flere europæiske brintbilsprojekter sammen med Brintbranchen, herunder det EU-finansierede H2ME2 projekt, der udbreder brintbiler og tankstationer på tværs af Europa.

Læs mere på Berlingske.dk.

2018-08-31T08:52:50+00:0030. august 2018|