Den 5-6 juni 2018 afholdt det transeuropæiske projekt Hydrogen Mobility Europe (H2ME) sin årlige generalforsamling i Berlin.
Projektet tæller en bred række af partnere fra hele Europa og arbejder på at udvide brintinfrastrukturen i Europa og ikke mindst antallet af brintbiler. Samtidigt har projektet også til formål at udbrede kendskabet til brint til transport og sikre, at der er gode rammer og at vi kan lære fra hinanden på tværs af landegrænserne i Europa, når det kommer til udfordringer med for eksempel lovgivning, standarder mm..
Fra dansk side er Brintbranchen, Nel Hydrogen, Københavns Kommune og Danish Hydrogen Fuel med i partnerkredsen.
Store ambitioner i Tyskland
Berlin var næppe tilfældigt valgt, da netop Tyskland arbejder meget ambitiøst med brint til transport. I Tyskland er der pt 43 tankstationer, men der forventes at der er opsat hele 100 stationer i hele landet inden udgangen af 2019, fortæller Nikolas Iwan fra Hydrogen Mobility Deutchland.
Det nuværende netværk af 43 stationer har kapacitet til 15.000 brintbiler, men der er kun 400 brintbiler på de tyske veje. Derfor er det også målet at antallet skal stige og her vil H2ME-projektet bidrage til at støtte udrulningen af biler fra bl.a. Toyota, Honda, Symbio og Daimler.
Selvom det går rask fremad i Tyskland, er der stadig store udfordringer. I Tyskland kan det for eksempel være meget besværligt og udfordrende at få tilladelse til at sætte stationer op for kommunerne, da der er en høj grad af bureaukrati og samtidigt et lille kendskab til brintteknologien hos beslutningstagerne og myndighederne, som kan trække processen i langdrag med at få byggetilladelser.
H2ME-projektet tæller mere end 40 partnere fra ni europæiske lande, som alle var samlet i Berlin. Generalforsamlingen sluttede af med et besøg på multienergi-stationen Berlin Schönefeld, der er under konstruktion og som fungerer som testcenter for bl.a. brintteknologi. Her vil man i fremtiden både kunne lade sin elbil op og tanke gas og brint.