Ny taxilovgivning øger muligheder for flåder af brinttaxi

Ny taxilovgivning øger muligheder for flåder af brinttaxi

Et politisk flertal er enig om en ny taxilov. Det er gode nyheder, mener Partnerskabet for brint og brændselsceller, da loven åbner op for etablering af taxaflåder af brændselscellebiler ejet af private virksomheder. Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik torsdag den 9. februar aftale om en ny taxilov.

Loven forsimpler en række administrative procedurer omkring taxadrift og liberaliserer taxierhvervet. For brændselscellebiler er det mest relevante imidlertid muligheden for, at en virksomhed kan eje en flåde af taxaer. Det har indtil nu ikke været muligt for virksomheder, hvilket har været en meget betydelig praktisk hindring for at indsætte en samlet pulje af f.eks. brændselscellebiler i taxadrift.

Det betyder, at det nu også i Danmark bliver muligt at følge det gode parisiske eksempel, hvor ét af Partnerskabets medlemmer, Air Liquide, allerede har en taxaflåde bestående af 65 brinttaxaer i drift.

Brinttaxaer er et vigtigt led i den grønne omstilling, og kan bidrage til at nå de ambitiøse klimamål, hvor Danmark for eksempel vil være uafhængig af fossilt brændstof i 2050. Brændselscellebiler har ingen emissioner og støjer ikke. Brændselscellebiler har en stor rækkevidde på op til 600 kilometer per tank, og selve optankning af bilen tager kun 3-4 minutter.

Den nye lovgivning forventes vedtaget inden sommerferien i år.

Fuel Cell Taxi in Paris (3)

2017-09-12T08:11:43+00:0010. februar 2017|Tags: , , , , |