Hans Christian Schmidt, medlem af Folketinget for Venstre og tidligere transportminister, var kort før jul ude at prøve en brintbil med Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen.
Det var første gang, at Hans Christian Schmidt var ude at opleve en brintbil ved selvsyn, og han syntes at Toyota Mirai’en gav et godt indtryk:
”Først og fremmest synes jeg, at det giver en god køreoplevelse og et rigtigt godt førstehåndsindtryk af brint- og brændselscelleteknologien bag at prøve at køre sådan en her selv”, siger Hans Christian Schmidt.
På turen rundt i de københavnske gader fik Tejs Laustsen Jensen og Hans Christian Schmith en god dialog om rammevilkår, miljø, mobilitet og ikke mindst om, hvordan brintteknologier kan bidrage til den grønne omstilling.
Toyota Mirai
Toyota Mirai er verdens første serieproducerede brintbil og blev introduceret i 2015. Indtil videre er der produceret lidt over 4500 Mirais i Motomachi i Japan. Toyota er i fuld gang med udviklingen af 2. generation og har planer om at afsløre den i forbindelse med De Olympiske Lege i Tokyo 2020.
Lær mere om Toyota Motors strategi og planer for brintbiler i denne artikel fra britiske WIRED, der sætter fokus på Toyotas udtalte mål om at gøre brintbilen mainstream.
Se desuden Brintbranchens video om, hvorfor brint til transport er et vigtigt bidrag til den grønne omstilling her.
Brintbranchen har i løbet af efteråret gennemført en række Ride & Drives med politikere og meningsdannere for at udbrede kendskabet til brintteknologien som led af HyFIVE-projektet. Her har Brintbranchen b.la. haft Pia Olsen Dyhr, Køges to borgmesterkandidater og Jesper Theilgaard med ude at køre. HyFIVE projektet er ved at lakke mod enden, men Brintbranchen vil fortsat arbejde på at fremme kendskabet og rammevilkårene for brint til transport – både gennem EU-projektet H2ME – men også i vores almindelige virke, som brancheforening for brint- og brændselscelleløsninger.