Den tunge transport er et af den grønne omstillings store smertensbørn. En stor del af den internationale fragt er vejgodstransport og en del af den kritiske infrastruktur. Lastbiler er afgørende for at få verden til at hænge sammen, men de er også en vægtig del af emissionsstatistikkerne. Fordi de skal kunne fragte tunge læs ofte over lange afstande, er de en stor udfordring at omstille.
De vil flere af de store lastbilproducenter dog lave om på. Med brint- og brændselscelleteknologi i lastbilerne er det muligt ikke alene at kunne tilbagelægge lange distancer emissionsfrit, men også bevare lastningskapaciteten. Senest har Toyota løftet sløret for deres nye brændselscellesystem til brug i lastbiler. Et system der er baseret på det, der inden så længe bliver lanceret i deres nye Mirai. Lastbilen kan køre knap 490 kilometer på en fuld tank, og bære ca. 36 ton.
Andrew Lund, chief engineer hos Toyota Motor North America Research and Development glæder sig over udviklingen på brint- og brændselscelleteknologien:
“This is an important step in the transition to emissions-free heavy-duty trucks. Our first prototype trucks proved that a fuel cell electric powertrain was capable of hauling heavy cargo on a daily basis. These new prototypes not only use production-intent hardware, but they will also allow us to start looking beyond drayage into broader applications of this proven technology.”
Læs mere her.