Der er sket meget i designafdelingen hos Toyota, siden den første generation af Mirai blev lanceret i 2014. Nu har Toyota løftet sløret for, hvordan efterfølgeren kommer til at se ud. Med inspiration hentet fra coupe’ernes verden, er den nye Mirai længere, mere elegant og mere strømlinet at se på. Det har været et bevidst valg fra Toyotas side at højne ‘lækkerhedsfaktoren’ på deres nyeste brintsatsning så meget som muligt – smuk at se på, og en drøm at køre i. Som Yoshikazu Tanaka, Chief Engineer for Mirai’en, formulerer det:
We have worked to make a car that customers will want to drive all the time, a car that has an emotional and attractive design and the kind of dynamic and responsive performance that can bring a smile to the driver’s face.
I want customers to say ‘I chose the Mirai because I simply wanted this car, and it just happens to be an FCEV.’ We will continue our development work focusing on that feeling, and we hope that with the new Mirai we will be a leader in helping to realize a hydrogen energy society.
Det er dog ikke kun det ydre, der er rykket et gear op. Selvom Toyota ikke har villet ud med så mange tekniske detaljer, ved vi, at hele brændselscellesystemet og -stakken har fået en overhaling. Med et fuldstændigt redesignet system er bilen gennemgået en omfattende forbedring. Bl.a. pga. systemets nye design og en øget brintkapacitet, regner Toyota med en forøgelse af rækkevidden på 30%.
Ifølge Toyotas plan kommer den nye Mirai på markedet i Japan, Nord Amerika og Europa i slut-2020.
Du kan læse mere om den næste generations Mirai her.