Tyskland satser stort på brint
I 2020 lukker det sidste tyske atomkraftværk og derfor er jagten på nye energiformer særdeles aktuel. For Tyskland, der har problemer med at bruge overskudsenergien fra vindmølleparkerne i det blæsende nord til den tunge industri i syd pga. et utilstrækkeligt elnet, er brint særligt interessant da det kan lagres og transporteres.
Tyskerne tror på brugen af brint som energiform. I Tyskland bruger man allerede brint som energikilde – i Køln kører offentlige busser på overskudsbrint fra regionens kemiindustri. I Stuttgard har forskningsinstituttet for luft- og rumfart, DLR, bygget en prototype til et brintfly og produktionsvirksomheden Firatec i Mannheim har bygget et minikraftværk, hvis 30 tons tunge brændselcellestak dækker 60 procent af fabrikkens energiforbrug. Men det er ikke kun få institutioner eller enkelte virksomheder som drømmer om en verden på brint – der er sat flere mia. kr. af til benyttelsen af brint- og brændselcelleteknologier.
Mellem 2007 til 2016 har den tyske stat øremærket, hvad der svarer til 3,7 mia. kr. til brint og brændselcelleteknologier og den tyske brintindustri er blevet tilført 10,4 mia. kr. i samme periode. I løbet af de næste år fortsætter støtten med 1,8 mia. kr., bl.a. til udbyggelsen af brintproducerende elektrolyseanlæg, ny infrastruktur samt udvikling af brintdrevne transportmidler. Så Tyskland satser i den grad stort på brint! Læs mere om Tyskland forventninger til brugen af brint i fremtiden samt hvilke udfordringer de vil møde, her.