Revolution Slider Error: Slider with alias Header_biler not found.
Maybe you mean: 'Header_forside' or 'header-toyota' or 'header-tankstationer' or 'header-honda' or 'header-nyheder' or 'header-information'

Crafter HyMotion – varevogn på brint fra VW

Brintbiler er ikke bare personbiler – brændselsceller har stort potentiale til at gøre den tunge del af transportsektoren grøn. Lastbiler og varevogne står for en stor del af emissionerne af drivhusgasser fra transporten, og det er derfor vigtigt at se på, hvordan de diesel- og benzindrevne biler kan erstattes af versioner, der kører på brint og el. Flere og flere af de store bilproducenter har heldigvis fået øjnene op for dette. 

Som en del af en større udrulning af nul-emissionsbiler, har Volkswagen udviklet en konceptbil på brint. Crafter HyMotion, som varevognen hedder, blev præsenteret på IAA Commercial Vehicles i Hannover i denne uge, og der er her tale om en varevogn med en brændselscelle, der er designet med længere køreture i tankerne. I 2016 lancerede Volkswagen en el-varevogn, der var tiltænkt kortere ture på op til 170 km. Den nye Crafter HyMotion har samme elmotor, men er desuden også udstyret med en 7,5 kg brinttank, der giver varevognen en rækkevidde på 500 km. Varevognen kan håndtere lige så tunge laster, som de normale varevogne på diesel i dag kører rundt med.

Crafter HyMotion tilslutter sig en voksende flåde af brintbiler til tung transport. Hyundai afslørede i 2016 en brændselscelleversion af deres H350 med en rækkevidde på 422 km, og for nylig løftede de sløret for deres Fuel Cell Electric Truck, som vil være at finde på de schweiziske gader i begyndelsen af 2019. Toyota er også med i flåden med deres Project Portal Fuel Cell Truck, der blev lanceret i 2017. I juli 2018 afslørede Toyota beta-versionen, som er en ny og forbedret model efter erfaringer med alfa-versionen. Den første version har kørt mere end 16.093 km mellem havnene i Long Beach og Los Angeles, hvor lastbilen har flyttet containere. Den fortsætter med at køre indtil beta-versionen er klar til at overtage arbejdet senere i år.

Beta-versionen af Project Portal har en rækkevidde, der er forbedret med 50 % i forhold til alfa-versionen ved hjælp af en større brintkapacitet. Tankene er desuden blevet fordelt anderledes, så der alligevel er blevet mere plads til lasten. Toyota planlægger desuden at bygge verdens første megawatt-skala brinttankstation ved industrihavnen i Long Beach i samarbejde med Shell. Tankstationen skal levere brint udviklet fra 100 % grøn energi.

2018-09-27T09:29:06+00:0027. september 2018|